Struktura arkusza budżetu składa się z następujących elementów:
- Kolumny (miary budżetowe) - oznaczone numerem 1
- Wiersze - oznaczone numerem 2
W wierszach znajdują się wszystkie kwoty, które można wprowadzić do budżetu - pojedynczych komórek wiersza. Miary budżetowe (kolumny) można podzielić na takie, które można edytować oraz na miary podsumowujące, czyli te, które zliczają wszystkie wartości z poszczególnych wierszy.
Podstawowe miary w budżecie to:
- Koszt
- Przychód
Podstawowym narzędziem, które umożliwia tworzenie miary jest kreator pojedynczej miary.
W przypadku wierszy, można tworzyć dowolnie dużą ilość poziomów (dodawać kolejne wiersze). Trzeba zauważyć przy tym, że ostatnie dwa wiersze są stałe, natomiast ostatni wiersz dodatkowo to suma dla wszystkich miar budżetu (kolumny).
Wartości sumy w kolumnach oznaczone są kolorami: czerwonym i zielonym. Gdy wartości sumy są ujemne, kolor będzie czerwony, z kolei gdy wartość jest dodatnia - kolor będzie zielony.
SZCZEGÓŁY WARTOŚCI:
Ponadto, w każdej komórce można sprawdzić szczegóły wartości w niej wprowadzone. Sprawdzić można zarówno szczegóły grupy wartości oraz wartości pojedynczej. Podgląd szczegółów wartości jest szczególnie istotny na etapie realizacji inwestycji. Jak wejść w szczegóły? Należy kliknąć prawym przyciskiem myszy wybraną komórkę i z menu wybrać - "pokaż szczegóły".
Szczegóły pokazują także, z jakiej akceptacji dokumentu pochodzi dana wartość.
MENU KONTEKSTOWE:
Do dyspozycji jest również "menu kontekstowe" za pomocą którego można m.in. edytować oraz usuwać miary (numer 1), blokować kolumny do lewej lub prawej strony (numer 2), a także zapisywać nowe filtry, ukrywać kolumny (które działa podobnie jak filtrowanie, lecz ukrywamy wtedy pojedyncze kolumny a nie jak w przypadku filtrów - grupę) (numer 3).
FILTRY MIAR:
W lewym górnym rogu znajduje się "Filtr miar i podsumowań". Wybór filtra z listy ukrywa pozostałe kolumny, pozostawiając na ekranie tylko tą kolumnę (lub kolumny, w zależności od zdefiniowanego układu), której filtrowanie wybraliśmy z listy. Na poniższym zrzucie z listy filtrów miar i podsumowań został wybrany filtr dotyczący "wykonanych przychodów", dzięki czemu wyświetlone zostały te kolumny, które w procesie zapisywania układu filtrów zostały przypisane. Pozostałe kolumny zostały ukryte.
DODAWANIE FILTRA:
Wprowadzając nową wartość do komórki, nad tabelą wyświetli się komunikat dotyczący nieaktualnej sumy wszystkich grup. W takim wypadku należy odświeżyć arkusz budżetu, po odświeżeniu sumy zostaną zaktualizowane.
Gdy chcemy zapisać nowy filtr, wybieramy najpierw te kolumny, które chcemy by znalazły się w filtrze, klikając prawy przycisk myszy i wybierając "wybierz kolumny" a następnie wybieramy z listy kolumny, które chcemy zapisać w filtrze.
Następnie gdy pojawią się wybrane kolumny, klikamy ponownie prawy przycisk myszy i wybieramy opcję "zapisz jako filtr", wpisujemy nazwę filtra i zapisujemy nasz filtr.
W ten sposób filtr został zapisany i wyświetlony w arkuszu budżetu.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.