Zakładka harmonogram pozwala na planowanie czasu trwania zadań związanych z budową oraz ich kolejności. Zakładka znajduje się w szczegółach budowy..
Skąd biorą się wiersze harmonogramu?
Zadania w harmonogramie to wiersze pochodzące z zakładki 'arkusz budżetowy' - są to dokładnie te same elementy, które zostały wprowadzone w arkuszu budżetu.
Jak ustawić długość zadań oraz pierwsze zadanie?
Długość zadań można ustawić na dwa sposoby:
- Wpisując liczbę dni (1)
- Ustawiając ręcznie datę rozpoczęcia i zakończenia zadania (2)
Jeśli wpiszemy liczbę dni w polu 'czas trwania' - system automatycznie wyliczy datę rozpoczęcia oraz datę zakończenia zadania.
Z kolei gdy ręcznie ustawimy datę rozpoczęcia oraz zakończenia - automatycznie wypełni się pole 'czas trwania', a więc odwrotnie względem poprzedniego przypadku.
Można również ustawić postęp dla danego zadania. W polu 'postęp prac' wpisujemy wartość liczbową (odpowiadającą wartości procentowej). Wtedy na wykresie, przy wskazanym zadaniu pojawi się pasek, który oznacza postęp prac w proporcji wskazanej przez wartość liczbową:
'Kamień milowy' oznacza zadanie, które nie posiada czasu trwania (jest równe 0 dni). Data rozpoczęcia zadania ze znacznikiem 'kamień milowy' jest zawsze równa dacie zakończenia.
Zależności między zadaniami:
W harmonogramie możemy także zdefiniować zależności pomiędzy wykonywanymi zadaniami tj. w jakiej kolejności mają być wykonywane określone zadania. Zależności między zadaniami definiujemy w polu 'Poprzednik'.
Rodzaje zależności pomiędzy zadaniami:
1. FS (Finish-Start) – oznacza, że zadanie rozpocznie się bezpośrednio po skończeniu poprzedniego. W tym przypadku 2FS oznacza, że zadanie rozpocznie się od razu po zakończeniu zadania, które oznaczone jest numerem 2.
2. FS + D (Finish-Start + Day) - oznacza to samo co w poprzednim przypadku, ale z dodatkowym „buforem” czasu np. "+3D" co oznacza dodatkowe 3 dni do rozpoczęcia się zadania. 2FS+3D oznacza rozpoczęcie zadania 3 dni po zakończeniu zadania, które oznaczone jest numerem 2.
3. SS (Start-Start) – oznacza, że zadanie rozpocznie się równolegle z poprzednikiem, np. trwanie dwóch zadań równolegle. 9SS oznacza, że zadanie rozpocznie się równolegle z zadaniem, które oznaczone jest numerem 9.
UWAGA!: Po wprowadzonych zmianach należy każdorazowo zapisać harmonogram, tak aby dane nie zostały utracone.
Panel przycisków:
Z prawej strony dostępny mamy także panel przycisków. Za jego pomocą możemy:
- Odświeżyć harmonogram,
- Zapisać dane,
- Uruchomić widok miesięczny lub dzienny
- Wydrukować harmonogram
- Wyeksportować harmonogram jako obraz
Oś czasu: miesiące / dni:
Harmonogram domyślnie wyświetlany jest w widoku miesięcznym. Jeśli np. przełączyliśmy się na widok dzienny a chcemy powrócić do widoku poszczególnych miesięcy, klikamy przycisk "Oś czasu: miesiące":
Lub możemy wybrać widok bardziej szczegółowy. Klikamy wtedy przycisk "Oś czasu: dni". System wyświetli wtedy widok harmonogramu z podziałem na poszczególne dni:
Menu kontekstowe:
Po najechaniu na element harmonogramu i kliknięciu prawego przycisku myszy pojawi się menu kontekstowe, przy użyciu którego możemy:
- Rozwinąć lub zwinąć pojedynczy wiersz
- Ustawić ścieżkę krytyczną dla zadania
- Rozwinąć lub zwinąć wszystkie wiersze
Drukowanie i eksport wykresu:
Wykres harmonogramu można także wydrukować:
Lub wyeksportować jako obraz na dysk komputera:
Ścieżka krytyczna:
Ścieżka krytyczna mówi nam, że w przypadku opóźnienia jednego zadania, opóźniony będzie całościowo projekt. Harmonogram wylicza (sprawdza), które z zadań leżą na ścieżce krytycznej. Wpływ na zawartość ścieżki wynika z dat oraz poprzedników.
Komentarze
Komentarze: 1
Dostępny jest nowy przycisk w panelu przycisków, otwórz harmonogram w osobnym oknie.
Zaloguj się, aby dodać komentarz.